التهميش الاجتماعي لدى طالبات كلية التربية للبنات في ضوء متغيري العمر وجنس الوالدين

  • عفراء ابراهيم خليل العبيدي

Résumé

هدفت الدراسة التعرف على التهميش الاجتماعي  لدى طالبات كلية التربية للبنات فضلا عن التعرف على الفروق في التهميش الاجتماعي على وفق متغيري: العمر وجنس الوالدين، تكونت عينة الدراسة من (250) طالبة من طالبات المرحلة الأولى وطالبات المرحلة الرابعة، ولتحقيق اهداف الدراسة تم اعتماد مقياس التهميش الاجتماعي المعد من قبل الباحثة، ولتحليل النتائج احصائيا تم استخدام الاختبار التائي لعينة واحدة والاختبار التائي لعينتين مستقلتين والاختبار التائي لعينتين مترابطتين، وتوصلت الدراسة إلى أن الطالبات لا يعانين من التهميش الاجتماعي، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في التهميش الاجتماعي وفق متغير العمر كما بينت النتائج أن التهميش الاجتماعي للطالبة من قبل الأب هو أكبر موازنة من التهميش الاجتماعي الذي تلاقيه الفتاة من قبل الأم.


الكلمات المفتاحية: التهميش الاجتماعي، طالبات،  كلية التربية للبنات


The aim of the research is to identify the social marginalization of female students of the Faculty of Education for girls as well as to identify the differences in social marginalization according to variables: Age and sex of parents, the sample of the study was (250) female students of the first stage and students of the fourth stage, after applying the measure of social marginalization (prepared by the researcher) and analyzing the answers statistically, The results showed that the students do not suffer from social marginalization (the degree of social marginalization is low), and the results showed that there are no differences in social marginalization according to the variable age, and the results showed that the social marginalization of the student by the father is the largest budget of the social marginalization that the student received from the students. Mother, depending On these results, the researcher made a number of recommendations and suggestions.


Keywords: social marginalization ؛ Students؛College Education for women

Publiée
2018-10-07
Comment citer
ابراهيم خليل العبيدي, عفراء. التهميش الاجتماعي لدى طالبات كلية التربية للبنات في ضوء متغيري العمر وجنس الوالدين. دفــــــــــاتر, [S.l.], n. 19, oct. 2018. ISSN 1112-7031. Disponible à l'adresse : >https://revues.univ-biskra.dz/index.php/dftr/article/view/4005>. Date de consultation : 28 mars 2024
Rubrique
Articles