موسى بن ميمون بين الدين والفلسفة

  • فتح الله كشكار

Résumé

سنحاول في هذا المقال أن نسلط الضّوء على أهم آراء موسى بن ميمون الفلسفية والدينية، من خلال الوقوف على الظروف التاريخية والفكرية التي ساهمت في بلورة تصوراته عن الله والكون والإنسان والتي أسّست لرؤية جديدة متباينة عن علاقة الدين بالفلسفة وما بينهما من اتصال،  أظهر من خلالها نضجا فكريا متميزا مرتبطا أشد الارتباط بالفلسفة العربية- الإسلامية واليهودية.


In this article, we will try to highlight the main philosophical and religious conceptions of Moses Maimonides, relying on the historical and intellectual conditions that contributed to the crystallization of his perceptions of God, the universe, and man , who established a new disparate vision of the relationship of religion to philosophy and their connection, where he showed a distinguished intellectual maturity more closely related to Arab-Islamic and Jewish philosophy.

Publiée
2018-10-07
Comment citer
كشكار, فتح الله. موسى بن ميمون بين الدين والفلسفة. دفـاتر المـــــــــــخبـر, [S.l.], n. 19, oct. 2018. ISSN 1112-7031. Disponible à l'adresse : >http://revues.univ-biskra.dz/index.php/dftr/article/view/4016>. Date de consultation : 20 oct. 2018
Rubrique
Articles