النظام السياسي المصري بعد ثورة 25 يناير2011: بين تحدي الإخوان وحكم العسكر

  • عمرانـــي كربوســـــــة جامعة- بسكرة

Résumé

تعالج الدراسة متغيرين أساسيين في النظم السياسية العربية في ظل ما سمي "بثورات الربيع العربي"، ويتعلق الأمر بكل من الجيش والإسلام السياسي المتمثل في جماعة الإخوان المسلمين وهذا في الحالة المصرية، هذه الأخيرة التي شهدت سجالا سياسيا دراماتيكيا قبل ثورة يناير 2011 وبعدها. فالدراسة تحاول تفكيك هذا الصراع الظاهر والخفي الذي حدث بين جماعة الإخوان المسلمين والجيش، وتحاول البحث عن العوامل التي مكنت الإخوان من الوصول إلى سدة الحكم، وكذا عوامل الخسوف والسقوط الذاتية والموضوعية، وتداعيات ذلك على الساحة المصرية خاصة عودة العسكر إلى الساحة السياسية.


 


Abstract:
The study addresses two variables essential in Arab political systems in light of the so-called "revolutions of the Arab Spring," and it comes with all of the military and political Islam of the Muslim Brotherhood, and that in the case of Egypt, the latter of which has seen a dramatic politically undecided before the revolution of January 2011 and beyond. The study is trying to dismantle the visible and the invisible conflict that occurred between Muslims and the army Brotherhood, and trying to find the factors that enabled the Brotherhood of access to power, as well as the eclipse falls subjective and objective, and the repercussions of such factors on the Egyptian arena especially the return of the military to the political arena.

Publiée
2018-03-04
Comment citer
كربوســـــــة, عمرانـــي. النظام السياسي المصري بعد ثورة 25 يناير2011: بين تحدي الإخوان وحكم العسكر. revue mofakir, [S.l.], n. 16, mars 2018. ISSN 1112-8623. Disponible à l'adresse : >http://revues.univ-biskra.dz/index.php/mf-fdsp/article/view/3316>. Date de consultation : 23 mai 2018
Rubrique
Articles