أثر الجرائم الإلكترونية على أمن واستقرار الدول: قرصنة الموقع الإلكتروني لوكالة الأنباء القطرية أنموذجا

  • صباح كزيز جامعة بسكرة
  • سمير قط جامعة بسكرة

Résumé

 


تعتبر ظاهرة الجريمة الإلكترونية العابرة للحدود من التهديدات الأمنية الجديدة التي تواجه الدولة خصوصا في الآونة الاخيرة، لأنها تمس أو تهدد جانب أساسي من أمنها وتزعزع استقرارها، حيث تعتمد هذه الجريمة بالأساس على وسائل الاتصال المتطورة وأدوات التقنية الحديثة في خلق أشكال جديدة من الأزمات في الدولة أو الدول المستهدفة، ما يستدعي البحث في تداعيات هذه الظاهرة على الأمن الوطني للدول في ظل تنامي مخاطر التكنولوجيا الرقمية .


بحث هذه الدراسة بداية في العلاقة بين التكنولوجيا والأمن من منطلق أن أمن المعلومات الإلكترونية أصبح يصنف كجزء مهم في أي سياسة أمنية وطنية، من ناحية ثانية تبحث الدراسة في أشكال ومخاطر الجرائم الإلكترونية على أمن الدول، انطلاقا من أن البنية التحتية لأغلب المجتمعات تدار عبر أدوات التقنية الحديثة، ما جعلها تواجه تحديات جديدة عابرة للحدود تنبع من الأنشطة غير المشروعة عبر شبكة الإنترنت. من جهة ثالثة نحاول تسليط الضوء على قرصنة الموقع الإلكتروني لوكالة الأنباء القطرية كأحد أبرز الأمثلة على الجرائم الإلكترونية التي تمس الاستقرار والأمن الوطني للدول.


Abstract:


The phenomenon of transnational cyber-crime is one of the new security threats facing the state, especially in recent times, As it affects and threatens a fundamental aspect of its security and destabilization. This crime is mainly based on advanced means of communication and modern technology tools in creating new forms of crisis in the country or target countries. Hence the importance of the study in exposing the risks and implications of this phenomenon to the national security of countries in light of the growing risks of digital technology.


This study examines of the relationship between technology and security. On the grounds that the security of electronic information has been classified as an important part of any national security policy, On the other hand, the study examines the forms and risks of cybercrime on the security of States, Since the infrastructure of most societies is managed through the tools of modern technology, Making it face new cross-border challenges stemming from illegal activities over the Internet. On the third hand, we are trying to highlight the piracy of the website of the Qatar News Agency as one of the most prominent examples of cyber-crimes affecting the stability and national security of countries.

Publiée
2019-02-13
Comment citer
كزيز, صباح; قط, سمير. أثر الجرائم الإلكترونية على أمن واستقرار الدول: قرصنة الموقع الإلكتروني لوكالة الأنباء القطرية أنموذجا. مجلة الناقد, [S.l.], n. 03, p. 119-144, fév. 2019. Disponible à l'adresse : >http://revues.univ-biskra.dz/index.php/naked/article/view/4205>. Date de consultation : 22 sep. 2019
Rubrique
Articles