تأثير الإدارة الإلكترونية على وظائف إدارة الموارد البشرية

  • بن مرزوق عنترة جامعة بسكرة

Résumé

تمثل الثورة التكنولوجية أحد أهم التحولات التي عرفتها المجتمعات الحديثة والتي ساهمت في انتقال المنظمات من الأساليب التقليدية إلى الأساليب الإلكترونية، أو من سيطرة البيروقراطية إلى سيادة وهيمنة الالكتروقراطية، وقد كان لهذا الانتقال تأثير كبير على إحداث تغييرات جوهرية في وظائف إدارة الموارد البشرية.


هذا المقال سيحاول دراسة هذا التأثير من خلال الإجابة عن الإشكالية التالية: كيف ساهمت عملية الانتقال من الإدارة التقليدية الورقية إلى الإدارة الالكترونية في إحداث تغييرات جوهرية في وظائف إدارة الموارد البشرية؟


الكلمات المفتاحية: الإدارة الإلكترونية، إدارة الموارد البشرية، الإدارة الإلكترونية للموارد البشرية، نظم المعلومات.


 Abstract :


The technological revolution represents one of the most important transformations in modern societies that have contributed to the transition of organizations from traditional to electronic, or from bureaucratic control to the domination of electrocracy, and this transition has had a major impact on fundamental changes in Human resources management functions.


 This article will attempt to study this effect by answering the following problem:


How has the transition from traditional paper management to e-management contributed to fundamental changes in human resources management functions?.


Keywords : E-management, human resources management, e-human resources management, information systems

Publiée
2020-01-14
Comment citer
عنترة, بن مرزوق. تأثير الإدارة الإلكترونية على وظائف إدارة الموارد البشرية. مجلة الناقد, [S.l.], n. 05, jan. 2020. Disponible à l'adresse : >http://revues.univ-biskra.dz/index.php/naked/article/view/4387>. Date de consultation : 30 mai 2020
Rubrique
Articles