أهمية ومعيقات توظيف التجارة الالكترونية من قبل قطاع الاعمال في محافظة الخليل وسبل تطويرها
Résumé
هدفت هذه الدراسة الى توضيح اهمية التجارة الالكترونية لقطاع الاعمال الفلسطيني والتعرف على اهم معيقاتها والسبل الواجب اتباعها لتوظيفها وتطويرها من وجهة نظر قطاع الاعمال في محافظة الخليل، وتوصل هذه الدراسة الى نتيجة رئيسية وهي وجود مشاكل ومعوقات تحول دول انتشار التجارة الالكترونية في فلسطين، وكان من اهم هذه المعوقات هو التركيز على الاعمال التقليدية، وعدم توفر قاعدة سليمة واستراتيجية واضحة لتبني التجارة الالكترونية في المنشآت الفلسطينية. وكانت اهم التوصيات التي قدمتها الدراسة هي ضرورة سن قوانين وتشريعات لتنظيم التجارة الالكترونية.الكلمات المفتاحية: التجارة الالكترونية، الاعمال الالكترونية، التسويق الالكتروني، الاقتصاد الرقمي
Abstract
The study aimed to focus on problems and obstacles facing E-commerce in Palestine from the perspective of the business sector in Hebron. The main result in this study revealed, there is a several problems and obstacles facing e-commerce in the country of Palestine. The most important of these obstacles are: the focus on the traditional business, and the absence of a sound base and a clear strategy for the adoption of e-commerce in the Palestinian companies. The most important recommendations made by the study is the need to enact laws and legislation to regulate e-commerce, in order to protect the interests of both the consumer and the product and to disseminate the culture of e-commerce, through the business sector.
key worlds: E-Commerce, E-Business, E-Marketing, Digital Economy