التربية وعلاقتها بالتغيير الاجتماعي عند مالك بن نبي
Résumé
الملخص:
لا تكاد تخلو، كتابات أي مفكر انشغل بقضايا الإصلاح والنهضة والتغيير في مجتمعه من فكرة التربية، سواء عبر عنها بطريقة صريحة أو ضمنية، ذلك أن التربية في جوهرها ترتبط بالإنسان، بنموه وإعداده، وتأهيله للقيام بدور التغيير، لكونه العامل الأساسي والمحدد الأول للتغيير. وفي إطار الاهتمام بفكر التغيير الذي شهده العالم الإسلامي خلال القرن الماضي، نجد أن مالك بن نبي يعد واحدا من أبرز المفكرين الذين اهتموا بقضية التغيير الاجتماعي، والذي يبدأ عنده بالإنسان. وبذلك فالتغيير عنده ينطلق من هذه الحقيقة التربوية بما أن الحديث عن الإنسان لا ينفك عن الحديث عن التربية، لذلك جاءت هذه المقالة لتتناول موضوع التربية وعلاقتها بالتغيير الاجتماعي من خلال أفكار مالك بن نبي.
Abstract:
The writings of athinkerpreoccupiedissuesof reform,revival,and change in hissociety, never be free from the idea ofeducation, sothat education in essence linked tohuman being,his cultivation,preparation,and qualificationto play a rolechange,because he isthe main factororthe first parameterto change.In the context ofattention tothe change thoughtexperienced by the Muslim world duringthe last century,we find thatMalek ben Nabiis oneof the most prominentintellectualswho were interested inthe issue ofsocial change, which begins withhim by human being.So thechange athim begins by thiseducational fact since, talk about thehuman beingdoes not stoptalking abouteducation, so this article came to discuss the subject ofeducationand its relationshipto social changethroughideas ofMalek ben Nabi