العنف في وسائل الإعلام ، مظاهره وطرق مواجهته
Résumé
لا زالت مسألة العنف في وسائل الإعلام حديث الساعة، فهي ظاهرة متجددة تطفو على الساحة العامة كلما حدث حادث عنيف في الحياة الحقيقية وخاصة إذا كان فاعلوه من الأطفال. فيتسارع إلى مناقشة مدى ارتباطه بما ينشر أو يبث في وسائل الإعلام. بداية يجب الإشارة إلى أن النقاش المثار حوله لا يكون دائما ذي خلفيات علمية محضة، وذلك بدء بتحديد ما هو عنف مما هو ليس كذلك وانتهاء إلى مدى تأثير الإعلامي منه على الجمهور.
Abstract :
The topic of "Violence in mass-media" is very important and specially when the consumers are adolescents. It is quickly related to the role of the mass-media in preventing and confronting violence in our societies.
The study starts with defining concepts of violence in general and concretely in the mass-media, then it exposes the problematic of this phenomenon, which personal and social characteristics are related to the exposure to violent audiovisual contents, and finally it discusses how to enhance the role of our different institutions in fighting against the violence of the torrent of images and sounds overwhelming our lives.
At last, the study recommends some suggestions which turn basically around how to make our relation with the mass-media efficient.
Téléchargements
Références
(2) أديب عقيل: التلفزيون وتحديات التنشئة الاجتماعية مجلة النبأ، عدد 64، كانون الأول 2001 دمشق (Annabaa.org.04/03/2006).
(3) بلاس، توماس (محرر) (1990): العنف والإنسان، بيروت، دار الطليعة للطباعة والنشر. ترجمة وتقديم عبد الهادي عبد الرحمن.
(4) بينيت، كريس (2005): التشريعات في مجال ألعاب الفيديو أمر سيئ، Himag.com Sep.2005.
(5) بوجلال، عبد الله (1994): أثر التلفزيون على المشاهدين، مجلة بحوث، العدد الثاني، جامعة الجزائر.
(6) دليو، فضيل (2002): الانترنت: سلبياتها ووسائل الوقاية منها، في فضيل دليو (إشراف): التحديات المعاصرة، مخبر علم اجتماع الاتصال، جامعة منتوري قسنطينة، الجزائر.
(7) الدوري، عدنان (1977): أثر برامج العنف والجريمة على الناشئة، الكويت، وزارة الإعلام.
(8) ليلاند واي يي (2005): هناك حاجة للتشريع في مجال ألعاب الفيديو، Himag.com sept 2005.
(9) مكلفين، ر. و غروس، ر. (2002): مدخل إلى علم النفس الاجتماعي، الأردن، دار وائل للنشر (ترجمة ياسمين حداد وآخرين).
(10) مكاوي، حسن عماد و السيد، ليلى حسين (1998): الاتصال ونظرياته المعاصرة، القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.
(11) فتاحي نورة، سماح عجامي وفضيلة جعوط (1998): مشاهد العنف المتلفزة والمراهق الجزائري، مذكرة ليسانس في علم اجتماع الاتصال، إشراف د. فضيل دليو، معهد علم الاجتماع، جامعة قسنطينة، السنة الجامعية 97-98.
(12) الخولي، حنان: العنف على الشاشة الصغيرة... كيف نواجه الخطر؟ مجلة الحياة، القاهرة، 8/11/2003.
(13) تركستاني، فهد (2005): الطفل والتلفزيون:Annabaa.org. . 17-06-2005 06:27 PM
(14) قناص، وائل بهجت (2004): التلفزيون العنف والواقع الأمريكي، مجلة النبأ، العدد 70، أيار 2004، المستقبل للثقافة والإعلام، بيروت، لبنان .
(16) العبد، عاطف عدلي (1986): الاتصال والرأي العام، القاهرة، دار الفكر العربي.
(17) عوض هاشم (1999): العنف التلفزيوني وعلاقته بالسلوك العدواني، مجلة الإذاعات العربية، العدد 2.
(18) عيساني، رحيمة (2000): دور التلفزيون في نشر العنف والجريمة، رسالة ماجستير، قسم علوم الاتصال، جامعة عنابة، الجزائر.
(19) عيساوي، أحمد (1993): "أفلام العنف وصناعة الإرهاب"، أسبوعية الشروق الثقافي، العدد 8، الجزائر.
المراجع باللغات الأجنبية:
(1) ANDERSON, C. A. (2004): An update on the effect of violent video games. Journal of adolescnce, 27, 113-122.
(2) ANDERSON, C. A. & DILL, K. E. (2000): Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life.
(3) Journal of Personality and social Psychology, 78, 772-790.
(4) ANDERSON, C. A. & BUSHMAN, B. J. (2001): Effect of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: a meta-analytic review of the scientific literature. Psychological Science, 12, 353-359.
(5) ANDERSON, C. A. & al., (2004): Violent video games: Specific effects of violent content on aggressive thoughts and behavior. Advances in Experimental Social Psychology, 36, 199- 249.
(6) BOWMAN, R. P. & ROTTER, J.C. (1983): Computer games: Friends or foe? Elementary School Guidance and Counseling. 18, 25-34.
(7) CARNAGEY, N. & ANDERSON, C. A. (2004): Violent video games exposure & aggression: A litterarature review, Minerva Psichiatria, 45, 1-18.
(8) CLERGET Stéphane (2002) : Enfants accros de la télé, Paris, Fayard.
(9) COOPER, A.(1998): Sexuality and the Internet: Surfing into the new millennium. Cyberpsychology and Behavior, 1, 181-187.
(10) COOPER, A. et al. (1999): Sexuality on the Internet: From sexual exploration to pathological expression. Professional psychology: Research and Practice, 30, 154-164.
(11) DOMINICK, J. R. (1984): Video games, television violence and aggression in teenagers, Journal of Communication, 34, 136-147.
(12) FLING, S. et al., (1992): Video games, aggression, and self-esteem: A survey, Social Behavior and Personality, 20 (1), 39-46.
(13) FREEMAN-LONGO, R. E. (2000): Children, teens, and sex on the Internet. Sexual Addiction and Compulsivity, 7, 75-90.
(14) FRYDMAN, Marcel (1993) : Télévision et violence, Charleroi, EMPS.
(15) GAILLARD J.-Michel (2001) : La famille en miettes, Paris, Sand.
(16) GITLIN, Todd (2001): Media Unlimited, How the torrent of images and sounds overwhelms our lives, New York, Metropolitan Books.
(17) HAMILTON, J. T. (1998): Channeling violence. The economic market for violent television programming, Princeton, Princeton University Press.
(18) HUYGHE, F.-B. (2001): L'Ennemi à l'ère numérique, Paris, PUF.
(19) KIRSH, S. J. (1998): Seeing the word through mortal kombat-colored glasses. Violent video games and the development of a short-term hostile attribution bias. Childhood, 5 (2), 177-184.
(20) Le Petit Larousse Illustré (1995), Paris, Ed. Larousse.
(21) LIEBES, T. & KATZ, E. (1990):The export of meaning. Cross-cultural readings of Dallas, New York-Oxford University Press.
(22) LIN, S. & LEPPER, M. R. (1987): Correlates of children's usage of video games and computers. Journal of Applied Social Psychology, 17, 72-93.
(23) LO, V.-H. & WEI, R. (2002): Third-person effect, gender, and pornography on the Internet. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 49, 221-237.
(24) MARTINEZ, Andrea (1990): La violence et la télévision: état des connaissances scientifiques, CRTC, Canada.
(25) MICHAUD, Yves (1978): Violence et politique, Paris, Gallimard.
(26) MICHAUD, Yves (2002): Changement dans la violence, Essai sur la bienveillance universelle et la peur, Paris, Ed. Odile Jacob.
(27) MICHAUD, Yves. (2003): Violence, Encyclopédie Universalis, France.
(28) OTTO, N. Larsen (ed.) (1968): Violence and the Mass Media, Evanston & New York Harper & Row
(29) SHERRY, J. L. (2001): The effect of violent video games on aggression: a meta-analysis. Human Communication Research, 27, 409-431.
(30) SMITH, S. L., LACHLAN, K., & TAMBORINI, R.(2003): Popular video games: Quantifying the presentation of violence and its context. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 47 (1), 58-76.
(31) TAMBORINI, R. et al.(2004): Violent virtual video games and hostile thoughts. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 48, 335-357.
(32) TONTONS, C. & al.(1966): The Oxford Dictionary of English Etymology, Oxford C. Press.
(33) WIERVIORKA, M.(2004): La violence, Paris, Ed. Ballan.
(34) WOLF, M. J. (2003): The entertainment economy: How mega-media forces are transforming our lives. New York. Three Rivers Press.
(35) WOLFGANG, Donsbach (2006): The identity of communication research. Journal of Communication, 56, 437-448.