الــتــنمــية السيـاحية الـــمستدامة فــي الجــزائر
Résumé
تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور السياحة في التنمية باعتبارها نشاطًا ضروريًا لحياة الشعوب، وتأثيرها المباشر على مختلف القطاعات، فالاهتمام الدولي بالسياحة لم يكن وليد الصدفة، أو التكهنات، إنما كان مرتكزًا على إيمان راسخ لدى المجتمع الدولي بمنظماته ومؤسساته المختصة بأن السياحة من خلال ما ستحدثه من اتصالات مباشرة وعفوية غير متأثرة بوسائل الإعلام، بين رجال ونساء ينتمون لثقافات مختلفة، ويتبعون أساليب حياة متباينة، تمثل قوة حيوية لإحلال السلام، وعاملاً لتعزيز الصداقة والتفاهم بين شعوب العالم، وعاملاً بمنطق التوفيق بين حماية البيئة والتنمية الاقتصادية، ومحاربة الفقر على نحو مستدام.
Abstract:
This study aims to highlight the role of tourism in development as a necessary activity to people's lives, and their direct impact on the various sectors. In fact, the international interest in tourism was not a coincidence, or speculation, but it is based on a firm belief in the international community, including organizations and institutions that tourism through what will be stirred from direct contacts and spontaneous is influenced by the media, between men and women come from different cultures, and follow divergent lifestyles, represent a vital force for peace, and a factor to promote friendship and understanding between the peoples of the world, and the logic of a factor to reconcile environmental protection and economic development, and the fight against poverty in a sustainable manner.
Téléchargements
Références
(2) – kyang, dong kin 1973, toward a sociological theory of development: A structural perspective", rural sociology, vol. 38.n° 1, winter, p 372.
(3) أحمد فوزي ملوخية، التنمية السياحية، ط2، دار الفكر الجامعي، الإسكندرية، 2007، ص17.
(4) – Hans L. Zetterberg, 1995 on the theory and verification in sociology, new York, the Bedminster press, p 41.
(5) – PNUD (1990), "defining and measuring of development, new York, p 11.
(6) محمد أحمد العمري، الأمن السياحي، المفهوم والتطبيق، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2010، ص26:.
(7) المرجع نفسه، ص27 :.
(8) World Tourism Organization (WTO), Global code of ethics for tourism.
(9) محمد أحمد العمري، مرجع سابق، ص27 :.
(10) جليل حسن حسنين، دراسات في التنمية السياحية، الدار الجامعية للنشر، 2006، ص09 :.
(11)Douglas peace (1989), Tourism development, 2nd edition, new York, Longman, p: 10.
(12) جليلة حسن حسنين، مرجع سابق، ص14 :.
(13) عبد الإله أبو عياش، التخطيط السياحي، مدخل استراتيجي، الوراق للنشر والتوزيع، 2004، ص124 :.
(14) Sustaible Tourism management planning is biosphere Reserves a methodology-guide- united nation environment program global environment facility medium sized project ecological Tourism in Europe (ETE), April 2005-2008, p: 30.
(15) زيد منير عبوي، السياحة في الوطن العربي، الراية للنشر والتوزيع عمان، الأردن، 2008، ص48 :.
(16) Jean Louis Coceomo, (2007) Fondements d'économie du tourisme, (Actues, marchés, stratégies) édition de Boeck université, p :7.
(17) Jean pierre Lozoto, Giotart (2003), géographie du tourisme de l'espace consommé à l'espace maitressé, Pearson éducation France, p : 2.
(18) Peace.D, op, cité, p 8.
(19) عبد المجيد العاني، الاستثمار والتسويق السياحي، دار تنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع، عمان-الأردن-، 2008، ص20-19.
(20) المرجع السابق، ص23.
(21) François Vellas, Economie et politique du tourisme international, 2ème édition, Economica, paris, 2007, p17.
(22) مبادئ المدونة العالمية لآداب السياحة في العالم.
(23) جليلة حسن حسنين، مرجع سابق، ص40 :.