Evaluation of the performance of the Financial and Accounting Computerized Information Systems in the Jordanian Banking Sector in 2011: an Empirical Study
Résumé
تهدف هذه الدراسة إلى تقييم أداء نظم المعلومات المالية والمحاسبية المعتمدة على الحاسوب في قطاع المصارف الأردنية والتي بلغ عددها 15بنكا تجاريا، وذلك من خلال التركيز على الفاعلية في أداء المهام من عدة جوانب وقد اعتمدت الدراسة على أسلوبين لجمع البيانات: الأولية والثانوية، أما البيانات الأولية فقد تم جمعها من خلال الدراسة الميدانية التي تمت بواسطة استبانه وزّعت على مُستخدمي النُظم المالية والمحاسبية . وقد أظهرت نتائج هذه الدراسة بأن هذه النظم تتمتع بدرجة كبيرة من الفاعلية في تحقيق أهدافها، حيث أنها تتميز بسهولة استخدامها والتعامل معها والسرعة والدقة في إدخال ومعالجة البيانات. وتتمتع بالمرونة بحيث يمكن إدخال التعديلات والتحسينات عليها لتتلاءم مع البيئة المحيطة واحتياجات المُستخدمين وهذا يجعلها قادرة على أداء الوظائف المطلوبة والمحافظة على مستوى أدائها في الظروف المختلفة. وكذلك تتمتع هذه النظم بالتكامل داخلياً (بين وظائفها المختلفة) ومع النُظم الأخرى بما يكفل توفير متطلبات الوظائف والنُظم المختلفة داخل البنك وخارجه بالمواصفات المطلوبة لكل منها، وأخيراً فإنها تتميز بوجود مجموعة من القواعد والإجراءات الرقابية التي تدعم دقتها وتزيد من إمكانية الاعتماد عليها.
This study aims at evaluating the financial and accounting computerized information systems in the Jordanian banking sector, from different aspects .
To achieve these objectives, two techniques for gathering data are used: the questionnaire which represent the primary sources. Books, periodicals and various published studies, represent the secondary sources.
The results showed that the high quality of the financial and accounting computerized system's Characteristics in the Jordanian commercial banks have contributed to providing accurate and reliable information and reports presenting in a consistent and useful way to meeting the needs of users (managers and accountants) in doing their duties in the proper time.
Références
Gupta. M, Valeri. L. 2008. the experimental analysis of information security management issues for online financial services. Journal of management information systems. 28 (4): 667-691
Hamilton, S. Anderson, R. E. 2003. Measuring the Effectiveness of Computer- based Information Systems in the Financial Service Sector. Mis Quarterly 25 (4): 725-744.
Hannon. J, Jelf. G, and Brandes. D. 1996. Human resource information systems operational issues and strategic considerations in a global environment. Journal of the international human resource management. 7 (1): 246-269.
Jaradat, F. 2004. The reality of human resources information systems at Jordanian banking sector. Master of business administration thesis, Yarmouk University.
Jung. W. 2008. An investigation of the impact of Data quality on decision performance. decisions. Agribusiness 6 (5): 463-474.
Karsneh, A. Chalabi, R. Knaan, G. Harz – Allah, N. 2003. Management Information Systems, first edition.
.planisamy.H. 2003. towards a process model of information systems implementation: the case of customer relationship management (CRM). The database for advances in information systems. 37 (1): 59-72
Street and meister, K. C. and Laudon, J. P. 2004. Management Information Systems, 7th edition, prentice