أثر التعلم التنظيمي والذاكرة التنظيمية على التشارك في المعرفة: دراسة ميدانية (بمؤسسة اتصالات الجزائر بولاية بسكرة)

  • د/ داسي وهيبة جامعة بسكرة
  • د/ آقطي جوهر جامعة بسكرة

Résumé

لكل من الذاكرة التنظيمية والتعلم التنظيمي  على التشارك في المعرفة بين الموظفين بالتطبيق على مؤسسة اتصالات الجزائر بولاية بسكرة. تم الاعتماد على الاستبيان الذي وزع على عينة ميسرة مكونة من 65 موظف       في كامل المستويات التنظيمية، تم التحليل باستخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS. توصلت الدراسة إلى أن بعدي الذاكرة التنظيمية البنية التحتية والإجراءات لهما أثر مباشر         على التشارك في المعرفة في حين ليس لبعد المهارات البشرية أثر مباشر على التشارك     في المعرفة، كذلك أكدت النتائج أن بعدي التعلم التنظيمي ثقافة التعلم وإستراتيجية التعلم التنظيمي على التشارك    في المعرفة. وقدمت الدراسة مجموعة  من التفسيرات والتوصيات ذات الصلة بالموضوع.

الكلمات المفتاحية: الذاكرة التنظيمية ، ثقافة التعلم، إستراتيجية التعلم، التشارك  في المعرفة، مؤسسة اتصالات الجزائر بولاية بسكرة.

 

       This study aimed to investigate the impact of both organizational memory and organizational learning on knowledge management among employees of Algerian Communication enterprise at Biskra state. The researchers used a questionnaire which distributed to 65 employees as a convenience sample، and they analyzed the data through SPSS program، the study found that the two dimensions of organizational memory (infrastructure and procedures) have a direct effect on knowledge sharing، but the human skills has’nt effect on knowledge sharing. Also the dimensions of organizational learning (learning culture and learning strategic) have a direct effect on knowledge sharing. The explanations and recommendations are also proposed.

 

Key words: organizational memory, learning culture, strategic learning, knowledge sharing, Algerian communication enterprise at Biskra state.

Références

قطي جوهرة، أثر ممارسات القيادة الإستراتيجية على التشارك في المعرفة: دراسة حالة مجموعة من الفنادق الجزائرية، رسالة دكتوراه غير منشورة، تخصص علوم التسيير، جامعة بسكرة.
Albena, A., & Elissaveta, G., (2005), “A note on organizational learning and knowledge sharing in the context of communities of practice”, Sofia University, Bulgaria, pp, 1-5
Büchel, B.,&Probst,G., (1998),“From Organizational Learning to Knowledge Management”, Asian Institute of Technology, Thailand,pp,1-12
Choi, S.Y., Lee, H., Yoo, Y., (2010),THE IMPACT OF INFORMATION TECHNOLOGY AND TRANSACTIVE MEMORY SYSTEMS ON KNOWLEDGE SHARING, APPLICATION, AND TEAM PERFORMANCE: A FIELD STUDY, MIS Quarterly, Vol. 34 No. 4 pp. 855-870.
David, G., (1999), Creating a Knowledge Sharing Culture, Management Magazine, Volume 2, Issue 5.
Fang, S.R., Fang,S.C., & Chuang, M.C., (2006),THE IMPACT OF INTERNAL MARKETING MECHANISM ON KNOWLEDGE SHARING MOTIVATION AND KNOWLEDGE SHARING BEHAVIOR, Department of Business Administration, National Chung Hsing, University, Taiwan, PP. 1221-1226.
Figueroa, L.A., & González, A.B., (2006), “Management Of Knowledge, Information And Organizational Learning In University Libraries”, Germany , Libri, Vol. 56, Pp. 180–190
Jennex, M., & Croasdell, D., (2002), Knowledge Management, Organizational Memory and Organizational Learning, Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS’03).
Jiménez-Jiménez، D.، & Cegarra-Navarro، J.G.، (2007)، “The Performance effect of Organizational Learning and Market Orientation”، Industrial Marketing Management، Vol. 36، PP. 695-708.
Jones, P.M., (2001), “Collaborative Knowledge Management, Social Networks, and Organizational Learning”, NASA Ames Research Center, Human Factors Research and Technology Division, Moffett Field CA 94035, pp, 1-4
Hsu، Y.A.، & Fang، W.، (2009)، “Intellectual Capital and New Product Development Performance: The Mediating Role of Organizational Learning Capability”، Technological forecasting of social change، Vol. 76، PP. 664-677.
Hung، R.Y.Y.، Lien، B.Y.H.، Yang، B.، Wu، C.M.، & Kuo، Y.M.، (2010)، “Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry”، international business review، PP. 1-13
Ghaznavi, M., Perry, M., Logan, K., and Toulson, P., (2010), Knowledge Sharing in Ego-Centered Knowledge Networks of Professionals: Role of Transactive Memory, Trust, and Reciprocity, International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organizational Learning, pp. 681-688.
Lemon, M., P.S. Sahota ، (2004) ،Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity ، Technovation 24،p 486.
Sanchez, R., (2005), “Knowledge Management and Organizational Learning: Fundamental Concepts for Theory and Practice”, ISSN 1103-3010, ISRN LUSADG/IFEF/WPS-005/3-SE, pp, 1-33
Skerlava، M.، Stemberger،M.I.، Skrinjar، R.،& Dimovski، V.، (2007)، Organizational learning culture—the missing link between business process change and organizational performance، Int. J. Production Economics، 106، pp. 346–367.
Spender, J.C., (1996), Organizational knowledge, learning and memory: three concepts in search of a theory, Journal of Organizational Change Management, Vol. 9 No. 1, pp. 63-78.
Stijn, E.V., & Wensley, A., (2001), Organizational memory and the completeness of process modeling in ERP systems : Some concerns, methods and directions for future research, Business Process Management Journal, Vol. 7 No. 3, pp. 181-194.
Vera, D., & Crossan, M., (2001), “Organizational Learning, Knowledge Management, And Intellectual Capital: An Integrative Conceptual Model”, Richard Ivey School of Business University of Western Ontario, pp, 1-25
Weerawardena، J.، O”Cass، A.، & Julian، C.، (2006)، “Does Industry Matter? Examining the Role of Industry Structure and Organizational Learning in Innovation and Brand Performance”، Journal of Business Research، Vol. 59، PP. 37-45.
Publiée
2016-06-22
Comment citer
وهيبة, د/ داسي; جوهر, د/ آقطي. أثر التعلم التنظيمي والذاكرة التنظيمية على التشارك في المعرفة: دراسة ميدانية (بمؤسسة اتصالات الجزائر بولاية بسكرة). Sciences humaines, [S.l.], v. 40, juin 2016. ISSN 1112-3176. Disponible à l'adresse : >https://revues.univ-biskra.dz/index.php/sh/article/view/1727>. Date de consultation : 04 déc. 2024