دور إدارة علاقات الزبائن في تعزيز الصورة الذهنية في شركات إنتاج المياه المعدنية في مدينة عمان- الأردن (دراسة تحليلية لآراء عينة من المديرين )

  • د.علي فلاح الزعبي جامعة عمان العربية -الاردن

Résumé

  هدفت الدراسة  إلى توضيح  دور إدارة علاقات الزبائن في تعزيز الصورة الذهنية في شركات إنتاج المياه المعدنية في محافظة عمان واختبار علاقات الارتباط والأثر بين أبعاد إدارة علاقات الزبائن والصورة الذهنية في الشركات عينة الدراسة . وكانت اداة الدراسة الاستبانة (الاستمارة ) وزعت على عينة مكونة من ( 100 ) مديرا لأقسام في بعض شركات انتاج المياه المعدنية في محافظة عمان واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات من بينها وجود علاقات ارتباط واثر معنوية بين إدارة علاقات الزبائن والصورة الذهنية وضرورة إدراك أهمية إدارة علاقات الزبائن وأبعادها وخاصة في ظل التطورات السريعة التي تحدث بصورة مستمرة في البيئة الخارجية .واستخدام كادر متخصص بإدارة علاقات الزبائن وأبعادها من اجل وصول الشركات إلى الصورة المرجوة في ذهن الزبائن .

الكلمات الدالة : إدارة علاقات الزبائن ، الصورة الذهنية ، شركات انتاج المياه المعدنية ، المديرين ، عمان ، الأردن .

Abstract

The study aimed to clarify the role of (CRM) in the promotion of mental image in mineral water production companies in Amman Governorate and test correlations and effect relationships between customers and management dimensions of mental image in the study sample companies . The study questionnaire tool ( questionnaire ) was distributed to a sample of (100) as director of the sections in some mineral water production companies in the Amman Governorate The study ended  a set of  recommendations , including an association relations and the impact of significantly between customer relationship management and mental image and the need to recognize the importance of customer relationships and dimensions, especially in light of the rapid developments taking place on an ongoing basis in the external environment management .useing a dedicated staff managing customer relationships and dimensions for arrival companies to the desired image in the mind of customers .

Key words : customer relationship management , mental picture , mineral water production companies , managers , Amman, Jordan .

 

Références

هدفت الدراسة إلى توضيح دور إدارة علاقات الزبائن في تعزيز الصورة الذهنية في شركات إنتاج المياه المعدنية في محافظة عمان واختبار علاقات الارتباط والأثر بين أبعاد إدارة علاقات الزبائن والصورة الذهنية في الشركات عينة الدراسة . وكانت اداة الدراسة الاستبانة (الاستمارة ) وزعت على عينة مكونة من ( 100 ) مديرا لأقسام في بعض شركات انتاج المياه المعدنية في محافظة عمان واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات من بينها وجود علاقات ارتباط واثر معنوية بين إدارة علاقات الزبائن والصورة الذهنية وضرورة إدراك أهمية إدارة علاقات الزبائن وأبعادها وخاصة في ظل التطورات السريعة التي تحدث بصورة مستمرة في البيئة الخارجية .واستخدام كادر متخصص بإدارة علاقات الزبائن وأبعادها من اجل وصول الشركات إلى الصورة المرجوة في ذهن الزبائن .
الكلمات الدالة : إدارة علاقات الزبائن ، الصورة الذهنية ، شركات انتاج المياه المعدنية ، المديرين ، عمان ، الأردن .
Abstract
The study aimed to clarify the role of (CRM) in the promotion of mental image in mineral water production companies in Amman Governorate and test correlations and effect relationships between customers and management dimensions of mental image in the study sample companies . The study questionnaire tool ( questionnaire ) was distributed to a sample of (100) as director of the sections in some mineral water production companies in the Amman Governorate The study ended a set of recommendations , including an association relations and the impact of significantly between customer relationship management and mental image and the need to recognize the importance of customer relationships and dimensions, especially in light of the rapid developments taking place on an ongoing basis in the external environment management .useing a dedicated staff managing customer relationships and dimensions for arrival companies to the desired image in the mind of customers .
Key words : customer relationship management , mental picture , mineral water production companies , managers , Amman, Jordan .
Publiée
2015-12-01
Comment citer
الزعبي, د.علي فلاح. دور إدارة علاقات الزبائن في تعزيز الصورة الذهنية في شركات إنتاج المياه المعدنية في مدينة عمان- الأردن (دراسة تحليلية لآراء عينة من المديرين ). Recherches économiques et managériales, [S.l.], v. 18, déc. 2015. ISSN 7902- 1112. Disponible à l'adresse : >https://revues.univ-biskra.dz/index.php/rem/article/view/1412>. Date de consultation : 26 fév. 2024